Bloedonderzoek

Onderzoek naar gezondheid

Soms is het nodig om bloedonderzoek te verrichten bij uw paard. Bijvoorbeeld omdat we vast willen stellen of er sprake is van een ontsteking, maar ook wanneer uw paard spierbevangen is of we andere orgaanfuncties willen controleren.

Veel basisonderzoeken kunnen wij op de kliniek verrichten en in die gevallen kunnen we u diezelfde dag ook de uitslag al geven. Sommige onderzoeken moeten wij opsturen naar een laboratorium, bijvoorbeeld de ACTH-test om PPID/Cushing vast te stellen.

Ook kunnen wij op locatie diverse onderzoekjes uitvoeren. Wanneer uw paard koliek heeft kunnen we een lactaat-meting doen, dit kan ons informatie geven over de verzuring van uw paard en de prognose wanneer wij u door willen sturen.

Wanneer we twijfelen of uw paard een infectie heeft kunnen we dit ook op stal onderzoeken. We meten dan de SAA-waarde van uw paard, serum amyloid A. Deze meting vertelt ons enkel dat er een infectie aanwezig is, niet of deze van bacteriƫle of virale oorsprong is. Wel kunnen we deze meting enkele dagen na het inzetten van een behandeling herhalen om te zien of de behandeling aan slaat en wanneer we kunnen stoppen.

Wat is SAA?

SAA is een eiwit wat door het lichaam wordt geproduceerd als er een infectie aanwezig is. SAA is een zeer gevoelige parameter. Het zal bij een infectie heel snel gaan stijgen, zelfs nog voordat de witte bloedcellen gaan stijgen. Daarmee kunnen we dus heel vroeg al detecteren of er een infectie is. Als de infectie weer onder controle is, gaat SAA ook weer heel snel dalen. Door de SAA op te volgen tijdens een behandeling, weten we dus ook heel snel of de behandeling goed aanslaat en weten we wanneer we kunnen stoppen met behandelen.

Wanneer is het zinvol om een SAA meting te doen?

1. Detecteren van een infectie
a. Het maakt onderscheid tussen een ontsteking en een infectie

2. Monitoring van een therapie
a. Controleren of de therapie aanslaat
b. Controleren wanneer met de behandeling mag worden gestopt

3. Screening
a. Voor een operatie. Om te kijken of het paard niets onder de leden heeft.
b. Voor een wedstrijd. Om te kijken of het paard geen infectie heeft, en dus of hij fit is om te starten.
c. Voor en na transport. Om te kijken of het paard geen infectie heeft voordat hij een lange reis gaat maken. En bij aankomst om te kijken of er geen shipping fever is ontstaan.
d. Pasgeboren veulens. Om te kijken of er een infectie aanwezig is en of het veulen intensiever moet worden verzorgd en behandeld.